چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه سیاسی: جمهوری اسلامی ایران هفتم آبان نظر رسمی خود را درباره مذاکرات تحویل سوخت، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند

یک منبع آگاه در وین، با تایید این خبر به خبرنگار همشهری گفت: محتوای این پاسخ تا پیش از انتشار رسمی رسانه‌ای نخواهد شد.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس امروز به دیدار محمد البرادعی، مدیرکل آژانس می‌رود تا پاسخ ایران درباره مذاکرات هفته گذشته وین را اعلام ‌کند. سلطانیه دیروز تهران را به مقصد شهر محل‌ کارش، وین ترک کرد. 

از دیپلمات‌های ایرانی وین شنیده شده است که ایران در پاسخ قطعی خود به آژانس با قبول چارچوب مشخص شده در مذاکرات وین برای تحویل سوخت رآکتور تهران به ایران اصلاحاتی را در متن پیش‌نویس وین ارائه داده است.

درحالی‌که جزئیات بیشتری از اصلاحات انجام شده در محتوای پیش نویس مذاکرات منتشر نشده است، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشنهاد غنی‌سازی اورانیوم – تا 20 درصد- در خارج از ایران را مناسب خواند و ادعا کرد این پیشنهاد نیازی به تغییر ندارد.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، خاویر سولانا از توافق ایران با کشورهای اروپایی برای خارج ساختن اورانیوم از این کشور جهت غنی‌سازی بیشتر، استقبال و در عین حال اعلام کرد نیازی به تغییر در مفاد این توافقنامه نمی‌بیند.

او پس از پایان نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ خطاب به خبرنگاران گفت که قصد دارد طی تماسی تلفنی با مقام‌های ایران در این‌باره گفت‌وگو کند.  طبق پیشنهاد مورد توافق در نشست وین که چهارشنبه گذشته به پایان رسید، بیش از 1200کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین ایران به‌منظور غنی‌سازی تا 20درصد از این کشور خارج می‌شود.

این طرح با وجود استقبال اولیه از سوی ایران موکول به پاسخ طرف‌های نشست تا جمعه گذشته شد. آمریکا، فرانسه و روسیه نظر موافق خود را غروب جمعه گذشته به آژانس اعلام کردند اما تهران پس از یک هفته بررسی، امروز نظر نهایی خود را به وین خواهد رساند.

کد خبر 93985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز